Feestmaand bij de kleuters

De maand december stond bij groep 1 en 2 in het teken van feesten. Eerst Sinterklaas en daarna Kerst. In gesprekken en met behulp van verhalen en filmpjes hebben deze feesten meer inhoud gekregen. Tijdens verschillende activiteiten is kennis uitgebreid en zijn allerlei vaardigheden en technieken geoefend, ervaren, uitgebouwd, geleerd.
Zo horen bij feesten onder andere slingers. Die hebben we zelf gemaakt van stroken papier waar we ringen van maakten die aan elkaar konden worden geregen. Het knippen van de stroken bleek een hele goede knipoefening. Wat een feestelijk resultaat!
 
In ons Pietenhuis konden we zelf Sinterklaas of Piet of het paard Amerigo worden. Dat was een geliefde activiteit voor de kinderen. Wat zijn er veel cadeautjes uitgedeeld!
Verder hebben we pepernoten gebakken. Eerst alle ingrediënten bekeken en besproken, daarna afgewogen en vervolgens door elkaar gekneed tot er een mooie deegbal ontstond. Nadat we er mooie pepernootjes van gevormd hadden konden ze in de oven en toen was het eindelijk smullen.
Ook hebben we zoutdeeg (ook wel brooddeeg genaamd) gemaakt en nadat we het deeg plat gerold hadden konden we er sterren uitsteken met een vormpje. Wel jammer dat deze sterretjes niet gegeten konden worden! Veel te zout!
In tweetallen hebben de kinderen memorykaartjes gemaakt. Dat deed een beroep op samenwerking. Zo wilde het ene kind bijvoorbeeld een plaatje van een roze jurk uitknippen en het  andere kind wilde liever een plaatje van een chocoladeletter. De kinderen hebben volop ervaren om te geven en te nemen. Ook hebben ze bedacht en ervaren dat ze op zoek konden gaan naar een plaatje dat ze allebei leuk vonden. Alle kaartjes die gemaakt zijn vormen tesamen het memoryspel. Tja, dan gaat het spel pas echt beginnen. Wie mag er als eerste? Hoe leg je de kaartjes terug? Hoe is het om te winnen of te verliezen? Hoe ga je daar mee om?

Van mozaïek hebben we een kerstboom nagemaakt (rekenonderdeel meetkunde). Welke stukjes heb je nodig? Hoe heten die vormen? Waar begin je? Hoe leg je het ene stukje tegen het andere? Het indelen van de ruimte bleek best lastig, zo ook het aansluiten van de stukjes qua motoriek. Van het resultaat heeft de juf een foto gemaakt en die afgedrukt. Toen kon de eigen gemaakte kerstboom ook nog versierd worden.
Verder hebben we de techniek tamponeren geleerd en op deze manier kerstkaarten gemaakt van een klok, dennenboom of ster.
Op het gebied van beginnende geletterdheid (onderdeel alfabetisch principe) hebben we de letter p (in piet) en m (in maan) geleerd.

De komende 6 weken staat het thema WATER centraal.
2018 is het jaar van het water. Nederland is onlosmakelijk met water verbonden. We sluiten als school graag aan bij –landelijke- actualiteiten.
In ieder geval gaan we het hebben over watergebruik (drinken, wassen, vertier, besparen) en eigenschappen als vloeibaar, ijs (smelten), nat en temperatuur. Ook gaan we proefjes doen m.b.t. drijven en zinken.

error: Content is protected !!