Onze leerlijn Digitale geletterdheid

digiwijsheid_CCBY_BradFlickingerAfgelopen schooljaar hebben wij onze leerlijn Digitale geletterdheid opgesteld. Inmiddels hebben wij de nieuwe leerlijn ook praktisch ingericht en besproken hoe wij deze inhoud geven binnen onze groepen.

Op ons leerplein komen 15 computers zodat hier een hele klas tegelijk kan werken aan computervaardigheden, programmeren en mediawijsheid.

Hieronder een greep uit wat zoal aan de orde komt:

Groep 1 – 2

*De leerlingen kunnen verschillende onderdelen van de computer, het smartboard en de tablet benoemen.

*De leerlingen kunnen een algoritme vertellen aan de hand van een dagelijkse bezigheid. ‘Codekinderen Unplugged’ wordt in de klas ingezet.

Groep 3 – 4

*De leerlingen kennen de beginselen van het programmeren, waarbij het logisch denken wordt

gestimuleerd. De Bee-Bot wordt hierbij ingezet.

*De leerlingen breiden hun computervaardigheden uit met betrekking tot het toetsenbord, de muis en de koptelefoon.

Groep 5 – 6

*De leerlingen weten wat goede en veilige zoekmachines zijn. Ook kunnen zij deze zelfstandig vinden en bedienen op het internet.

*De leerlingen kunnen een presentatie maken met behulp van ‘Power Point’/ ‘Prezi’

*De leerlingen kennen de nadelen van digitaal communiceren en weten hier mee om te gaan (cyberpesten en miscommunicatie).

*De leerlingen weten dat niet alles waar is wat via de media verspreidt wordt.

 

(foto: CCBY Brad Flickinger)

* Programma’s als ‘Scratch’ en ‘Logo’ worden ingezet. Dit zijn programmeerprogramma’s.

Groep 7 – 8

*De leerlingen leren om zelf een e-mailadres aan te maken. Hiermee kunnen zij huiswerk en verslagen naar de leerkracht sturen.

*De leerlingen kunnen standpunten over sociale aspecten van mediagebruik met elkaar vergelijken en hier een eigen mening over vormen.

*De leerlingen weten hoe je een tabellen of grafieken moet toevoegen. De leerlingen zijn in staat om structuur aan te brengen in gemaakte verslagen en spreekbeurten.

* Het programma ‘Python’ wordt ingezet. Dit is een professionele programmeertaal, waarin kinderen hun invoer geven via tekstbewerker. Door eigen programma’s in Python te schrijven leren de leerlingen hoe je programmeerbibliotheken kunt gebruiken voor het geven van instructies.

* Mediamasters wordt uitvoerig behandeld in de groepen 7 en 8. Spelenderwijs maken leerlingen in MediaMasters kennis met de kansen en de gevaren van media.

error: Content is protected !!