Waterbaan maken

waterbaanDe kinderen van groep 1 en 1/2 zijn druk bezig geweest met het maken van waterbanen. Ze gebruikten hiervoor pvc buizen die al dan niet flexibel waren.
Bij deze activiteit viel veel te ontdekken op het gebied van construeren, materiaaleigenschappen, samenwerken en water.
Alleen al het bevestigen van de pijpen aan elkaar en aan het hek was heel leerzaam. Er waren hiervoor draad, plakband en pvc koppelstukken beschikbaar.

De kinderen kwamen erachter dat samenwerken handig was. De één kon knoopjes leggen in draad, terwijl de ander de buis op de plaats hield. Een stuk plakband van een houder afscheuren bleek voor veel kinderen al een hele opgave. Heel wat plakband klapte dubbel, plakte in een kluwen aan elkaar en het uiteinde plakte menigmaal vast aan het rolletje waardoor het begin zoek raakte. Kinderen plakten als oplossing hun strook plakband eerst aan hun gezicht om dubbelslaan te voorkomen.
Het water door de buizen laten lopen was de kers op de taart. Hoe kan het ook anders met dat warme weer. En wat gebeurde er zoal?
– Aan welke kant giet je het water erin?
– Wat gebeurt er bij een schuinlopende buis en wat bij een horizontale baan?
– Hoe komt het dat er wèl of juist geen water aan de andere kant van de waterbaan
uitkomt?
– Hoe is het mogelijk dat het water terugloopt?
– Hoe kan je een lekkage in de baan repareren?

Een dergelijke manier van werken is ontdekkend leren.
Sommigen hebben hun baan naar plantjes geleid zodat die water zouden krijgen.
Alle kinderen waren heel actief betrokken bij deze activiteit, terwijl die bijna twee ochtenden in beslag nam.

error: Content is protected !!