Missie, visie en schoolprofiel

Missie en visie

Kinderen ontwikkelen zich allemaal op hun eigen manier. Elk kind heeft eigen mogelijkheden, talenten,
vaardigheden en een tempo wat daar bij past. Wij vinden het belangrijk dat elk kind daarin gezien,
herkend en erkend wordt. Vanuit deze gedachte kijken wij naar onze leerlingen en zien wij een schat
aan mogelijkheden.

Onze bijdrage moet een meerwaarde zijn voor elk kind, zodat hij of zij zich optimaal kan ontwikkelen.
Persoonlijke ontwikkeling en ontwikkeling van vaardigheden en talenten bieden een stevige basis voor
de toekomst. Met onze bijdrage willen wij kinderen optimaal tot hun recht laten komen, zodat zij
ervaren dat zij gelukkig mogen zijn met zichzelf, leren omgaan met anderen en iets kunnen bijdragen in
hun toekomstige rol aan de maatschappij en de wereld om hen heen.

Schoolprofiel

Deze missie is vertaald in zes concrete bouwstenen die ons schoolprofiel beschrijven:

Wij zijn een openbare school… die niet vanuit een religieuze identiteit werkt, maar wel aandacht
besteedt aan de (religieuze en culturele) tradities van leerlingen. Zo voelt elk kind zich erkend en
gezien.

Wij zijn een ruimdenkende school… waar kinderen, ouders en team zichzelf kunnen zijn, ongeacht status en
afkomst. De Eduard van Beinum is ruimdenkend en zonder oordelen. Zo stimuleert Eduard van Beinum
de ontwikkeling van leerlingen tot respectvolle en autonome personen.

Wij bieden traditioneel onderwijs met een twist. Dit houdt in dat leerkrachten de basisvakken gestructureerd onderwijzen en het onderwijs aanpassen aan de verschillende niveaus binnen de groep. Zo zorgt de Eduard van Beinum ervoor dat alle leerlingen vanuit de verbondenheid met hun groep werken aan een optimale beheersing van de basisvakken. Naast de basisvakken bieden we een rijk en aanvullend aanbod aan projecten en activiteiten, zowel binnen als buiten de klas. Door kinderen voldoende autonomie te geven, faciliteren we een brede ontwikkeling bij hen.

Wij stimuleren het zelfvertrouwen… bij kinderen rondom hun eigen ontwikkeling. Op de Eduard van
Beinum worden kinderen niet met andere kinderen vergeleken maar met zichzelf: leerkrachten geven
kinderen inzicht in waar ze staan en hoe ze verder komen. Leerkrachten weten bovendien welke
werkvormen ze moeten gebruiken om de betrokkenheid van kinderen bij de lessen te stimuleren. Zo
kunnen kinderen meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling.

Wij omarmen diversiteit. Kinderen van verschillende achtergronden en culturen, kinderen met
verschillende capaciteiten en interesses voelen zich welkom en gewaardeerd op de Eduard van Beinum.
Eduard van Beinum ziet de waarde in van verschillen en besteedt daar aandacht aan. Zo benut de
Eduard van Beinum de kracht van diversiteit en zorgt voor onderlinge verbinding.

We vormen een hechte gemeenschap… rond de kinderen. We werken nauw samen met partners om de opvang voor en na schooltijd te faciliteren. De Eduard van Beinum verwelkomt ouders en werkt samen met hen binnen de onderwijsrichtlijnen van de school. Daarnaast  streven we ernaar om, waar mogelijk, ook de buurt te betrekken bij het onderwijs op school. Op deze manier werken ouders, (lokale) organisaties en de school als partners aan de ontwikkeling en welzijn van de kinderen.